Made in Twente


Made in Twente

Made in Twente

 

 

Oprichter en eigenaar Jan Rødel van Eurosped. © Cees Elzenga / hetoog.nl

Eurosped bezorgt vracht in de hele wereld vanuit Oldenzaal

MADE IN TWENTEOLDENZAAL - Expediteur Eurosped in Oldenzaal bezorgt met hulp van 80 transporteurs vracht over de hele wereld. Als het moet van deur tot deur. Doordat 20 procent van de omzet via webshops komt, leverde het bedrijf ook tijds de coronapandemie geen omzet in. Voor webshops doet Eurosped ook de opslag en orderpicking, als de klant dat wil. 

Bedrijf: Eurosped
Activiteit: expeditie van goederen
Opgericht: 1993
Werknemers: 12
Omzet 2021: 7,6 miljoen euro

 

Vereden

Jan Rødel, eigenaar van Eurosped, had als 30-jarige al de nodige ervaring in de expeditiesector toen hij in 1992 met Eurosped begon. Rødel werkte in de jaren daarvoor op de planning bij Bolk in Almelo en als planner en verkoper bij Bleckmann in Oldenzaal, in de tijd dat Dick Zinkweg daar nog de scepter nog zwaaide. „De acht jaren bij Bleckmann hebben me gevormd. Ik kreeg er te maken met alle aspecten van transport: zeevracht, luchtvracht, wegtransport en warehousing. Daarna heb ik met een Duitse collega voor WM Expeditie in Bocholt de vestiging in Amersfoort opgezet. Daar ben ik in contact gekomen met fijnmazige distributie, de bezorging van pakketjes.”

Toen de Duitse directie in 1992 besloot dat alle klanten ten oosten van de lijn Arnhem/Apeldoorn naar Duitsland moesten bellen om hun zendingen te boeken, was dat voor Rødel het sein om te vertrekken. „Ik zag dat niet zitten. Wij gaan in Nederland anders met elkaar om dan Duitsers met klanten omgaat. Duitsers zijn veel formeler, zeker toendertijd. Daar kwam de directie een half jaar later ook achter. Toen is alles teruggedraaid, maar toen was ik al weg.”

Gerard van Hal, in die tijd directeur/eigenaar van Hatrans, bood aan Jan Rødel financieel te ondersteunen bij het beginnen van een eigen bedrijf. „Die kans heb ik gepakt. In Oldenzaal ben ik met twee dames begonnen. Hatrans en Eurosped waren concurrenten, we hadden elkaar alleen beloofd niet op elkaars klanten te jagen. Ik heb Gerard in 2019 definitief uitgekocht.”

De werkvloer bij Eurosped, waar planners hun werk doen. © Cees Elzenga / hetoog.nl

 

Heden

Als expediteur brengt Eurosped vraag en aanbod bij elkaar. Het bedrijf zorgt ervoor dat de vracht van klanten op de juiste bestemming komt, maar heeft zelf geen wagens. Eurosped werkt voor een kleine 400 klanten, waarvan de helft uit Twente, met circa 80 transporteurs en agenten over de hele wereld. Rødel: „Tachtig procent van wat we vervoeren, gaat via de weg. De vracht varieert van een bij een webshop besteld cadeautje, tot pallets geneesmiddelen en trailerladingen met zware machines. We doen voor webshops tegenwoordig veel fijnmazige distributie, bezorging van magazijn tot de voordeur. Inclusief opslag en orderpicking voor een aantal klanten. Twintig procent van onze omzet komt tegenwoordig van webshops.”

DGO uit Hoogeveen is één van de transporteurs die voor Eurosped rijdt. © Eurospedds

Dat percentage zal verder groeien door het internetplatform Easyshipper dat Eurosped heeft laten bouwen. Webwinkels en logistieke dienstverleners kunnen hun webshop of andere systemen met Easyshipper koppelen, daardoor worden de orders digitaal verwerkt en worden adreslabels en  verzendlijsten automatisch gegenereerd. „Wij zorgen er daarnaast voor, dat de geadresseerde weet waar zijn pakketje is en wanneer het wordt bezorgd”, zegt Rødel. „Dat we steeds meer webshops als klant hebben, kwam vooral goed van pas toen de coronapandemie op z’n hoogtepunt was, want half Europa ging toen online bestellen. Mede daardoor hebben we ook tijdens corona geen omzet ingeleverd.”

Toekomst

Nu de pandemie op z’n eind loopt, gaat het qua omzet volgens Rødel ‘weer helemaal super.’ „De volgend stap voor ons is het digitaliseren van de facturatie, wat nu nog grotendeels handmatig gebeurt. Dat is wel een proces dat secuur moet gaan, want we zien aan rekeningen die we ontvangen van grote bedrijven die deze stap al hebben gezet dat daarin veel mis kan gaan. We willen het dit jaar voor elkaar hebben en de digitalisering van de inkoopfacturen in het voorjaar van 2023.”

Glaskunst va kunstenares Ellen Kleine Schaars die alle medewerkers van Eurosped cadeau kregen voor hun inzet tijdens de coronapandemie. © Cees Elzenga / hetoog.nl

Het object: een balletje mayo

Het object is een ‘balletje mayo.’ Maar het had ook een gebakje of saucijzenbroodje kunnen zijn. Want als er op een dag, buiten alle pakketten om, meer dan 600 zendingen worden verstuurd, trakteert de directie. ,, Van geld alleen word je niet gelukkig. De traktatie op 600-plus dagen is een blijk van waardering voor een geleverd teamprestatie. Individueel heb ik de werknemers voor hun inzet tijdens de coronapandemie bedankt met een kunstwerk van glas dat ik speciaal hiervoor heb laten ontwerpen en maken. Mannen en vrouwen, schouder aan schouder staand. Want dat doen we, zowel met onze medewerkers, als extern met onze klanten en partners.”

©Cees Elzenga/hetoog.nl

Klik hier voor het officiële artikel

Uw persoonlijke partner in transport & logistiek

Wij zijn een veelzijdige, creatieve, flexibele en vooral betrouwbare partner in nationale en internationale transport en logistiek.

Van pakketdistributie, vervoer van palletzendingen, deelpartijen, tot complete trailerladingen….wegtransport, luchtvracht, vervoer per spoor of zeevracht:

Eurosped garandeert een optimale en persoonlijke begeleiding van al uw transportopdrachten!

Maak kennis met ons
Vaste contactpersonen
Snel en transparant
Volledige logistieke ontzorging
Sinds 1993
Neem contact op

Vind snel uw logistieke oplossing

lang.sidebar_contact_compulsory
lang.sidebar_contact_compulsory
lang.sidebar_contact_compulsory
lang.sidebar_contact_compulsory
OF lang.sidebar_contact_cta_title